Finndoff er en viktig brikke i et godt smurt maskineri, men kan vi ta det ett steg lenger?

KUNDEHISTORIER
Taraldsvik Maskin er en etablert aktør med 50 ansatte og en omsetning på rundt 100 millioner kroner. Med et sterkt ingeniørteam og faste interne rutiner, har de full kontroll på anbudsprosesser.
Vi møtte Hans Erik Aspenes, daglig leder i bedriften, og fikk mye verdifull innsikt i hvordan anbudsprosesser håndteres hos Taraldsvik. For en bedrift som Taraldsvik, er anbud en integrert del av driften. De møtes hver uke og samles rundt varsler fra Finndoff. Deretter vurderer de raskt om det er aktuelt, og starter innhenting av tilbud fra underleverandører. Anbud er en del av hverdagen.
Vi jobber som et team, og vurderer nøye hvor vi skal bruke ressursene våre. For oss handler det om riktig prosjekt, god kompetanse og at vi har de rette folka tilgjengelig, forteller Aspenes.
Små aktører har ikke samme kapasitet
Mens større bedrifter har egne team og faste rutiner, ser bildet helt annerledes ut for små entreprenører og bedrifter. De mangler ofte både tid og kompetanse til å gå grundig gjennom anbudsgrunnlag, vurdere krav og skrive gode tilbud.
Hadde vi vært to mann færre, ville vi slitt med å fange opp alt. For mange mindre bedrifter er dette en stor utfordring, sier Aspenes.
Det er nettopp her Finndoff ser et stort potensiale i tilgjengeligheten rundt anbud. Vi jobber aktivt med å utvikle et verktøy, som hjelper med å lese, forstå og besvare anbud. Verktøyet gjør det enklere å få oversikt over krav, vurdere muligheter, og skrive tilbud direkte i løsningen. I første omgang handler det om å forenkle oversikten over krav, før du eventuelt vurdere å levere på tilbudet.
En løsning som gjør anbudsjobben mer tilgjengelig
Taraldsvik maskin er veldig positive til initiativet. De peker på at mange mindre aktører vil ha stor nytte av å få «alt på ett sted» – fra varsling og oversikt, til samarbeid med underleverandører og tilbudsskriving.
Finndoff fortsetter å samle innsikt, for å skape tjenester som forenkler og effektiviserer anbudsprosesser. Innsikten fra større bedrifter hjelper Finndoff å forstå helhetsbildet, men det ser ut til at det er behovet i de små virksomhetene som virkelig setter retningen denne gangen.
Målet? At ingen skal gå glipp av en mulighet, fordi anbudsprosesser er kompliserte og ressurskrevende.